Kotiin Tiede ja teknologiaTeknologia ja innovaatio Keitä ovat “digitaaliset aaveet” ja pitääkö niitä pelätä?

Keitä ovat “digitaaliset aaveet” ja pitääkö niitä pelätä?

kirjoittanut Aino
Keitä ovat "digitaaliset aaveet" ja pitääkö niitä pelätä?

Haluatko pitää yhteyttä rakkaaseen läheiseen myös hänen poismenonsa jälkeen? Kuvittele, että voisit jutella isoäitisi kanssa tekoälyn avulla, joka jäljittelee hänen puhetapaansa ja persoonallisuuttaan – mutta onko se todella hyvä idea? Digitaaliset aaveet, eli tekoälyn luomat vainajien simulaatiot, herättävät eettisiä kysymyksiä ja voivat aiheuttaa odottamattomia haasteita. Asiantuntijat varoittavat, että nämä “kuolleet botit” voivat avata oven manipuloinnille ja emotionaaliselle stressille. Sukella kanssamme digitaalisen jälkielämän maailmaan ja selvitä, miksi näitä aaveita ei kannata pelätä – mutta niiden käyttöä on syytä harkita tarkasti!

Mitä ovat “digitaaliset aaveet”?

Internet on täynnä digitaalisia jälkiä – viestejä, kuvia ja videoita – jotka jäävät verkkoon ihmisen kuoleman jälkeen. Nykyteknologian avulla generatiivinen tekoäly voi luoda chat-botteja, jotka jäljittelevät vainajan puhetyyliä ja persoonallisuutta hänen digitaalisten jälkiensä perusteella. Näitä botteja kutsutaan “digitaalisiksi aaveiksi”. Ne tarjoavat uuden tavan käsitellä surua, mutta samalla herättävät huolta eettisistä riskeistä. Esimerkiksi vuonna 2022 Amazon esitteli Alexan toiminnon, joka voi jäljitellä vainajan ääntä lyhyen ääniklipin perusteella. Kokeile pohtia, miltä tuntuisi jutella tällaisen botin kanssa – voisiko se lohduttaa vai hämmentää?

Eettiset ongelmat digitaalisten aaveiden ympärillä

Cambridgen yliopiston tutkijat kuvailevat digitaalisia aaveita “eettiseksi miinakentäksi”. He tutkivat ilmiötä design fiction -menetelmällä, luoden kuvitteellisia mutta realistisia skenaarioita, jotka osoittavat mahdollisia riskejä. Näissä skenaarioissa tarkastellaan kolmea ryhmää: datan luovuttajia (vainajia, joiden jäljistä botit luodaan), datan vastaanottajia (yrityksiä, jotka hallinnoivat dataa) ja käyttäjiä (läheisiä, jotka ovat vuorovaikutuksessa bottien kanssa). Seuraavat kolme skenaariota valottavat, miksi digitaaliset aaveet voivat olla ongelmallisia.

Keitä ovat "digitaaliset aaveet" ja pitääkö niitä pelätä?

Ensimmäinen skenaario: MaNana-palvelu

Kuvitteellinen MaNana-palvelu luo chat-botteja ilman datan luovuttajan suostumusta. 35-vuotias nainen löytää lohtua bottiin, joka jäljittelee hänen isoäitiään, mutta ilmainen kokeilujakso päättyy, ja botti alkaa mainostaa ruokatoimituksia isoäidin äänellä. Nainen kokee tämän epäkunnioittavaksi ja haluaa poistaa botin, mutta palvelu ei tarjoa siihen arvokasta tapaa. Tutkijat ehdottavat, että tällaisille boteille tarvitaan “digitaalisia hautajaisia” tai muita rituaaleja, jotka mahdollistavat emotionaalisen sulkemisen. He suosittelevat myös protokollia, jotka estävät bottien väärinkäytön esimerkiksi markkinoinnissa, ja korostavat suostumuksen merkitystä botin luomisessa. Kokeile pohtia, miltä tuntuisi, jos rakkaasi ääntä käytettäisiin mainoksiin – olisitko samaa mieltä rituaalien tarpeesta?

Toinen skenaario: Paren’t-palvelu

Toisessa skenaariossa kuolemansairas nainen luo botin auttaakseen 8-vuotiasta poikaansa käsittelemään surua. Aluksi botti lohduttaa, mutta ajan myötä se antaa hämmentäviä vastauksia, kuten lupauksia tulevista tapaamisista, jotka eivät ole mahdollisia. Tutkijat ehdottavat ikärajoja bottien käytölle ja selkeitä merkintöjä siitä, että kyseessä on tekoäly, esimerkiksi kuten varoitukset epilepsiaa aiheuttavasta sisällöstä. Tämä auttaisi erityisesti lapsia ymmärtämään, etteivät he puhu oikean ihmisen kanssa. Mieti, voisiko tällainen botti auttaa lasta vai aiheuttaa enemmän hämmennystä?

Keitä ovat "digitaaliset aaveet" ja pitääkö niitä pelätä?

Kolmas skenaario: Stay-palvelu

Kolmannessa skenaariossa iäkäs henkilö ostaa 20 vuoden Stay-palvelun, jotta hänen “digitaalinen aaveensa” voisi lohduttaa lapsia ja tutustuttaa lapsenlapsensa häneen. Kuoleman jälkeen yksi lapsi ei käytä palvelua, mutta saa silti viestejä botilta, mikä tuntuu ahdistavalta. Toinen lapsi käyttää bottia, mutta kokee syyllisyyttä ja emotionaalista uupumusta, koska botin deaktivointi rikkoisi sopimusta. Tutkijat korostavat, että palveluiden on kunnioitettava myös käyttäjien oikeuksia ja tarjottava mahdollisuus lopettaa vuorovaikutus arvokkaasti, esimerkiksi protokollilla, jotka tukevat emotionaalista sulkemista. Kokeile kuvitella, miltä tuntuisi saada viestejä kuolleelta läheiseltä – voisiko se olla lohdullista vai pelottavaa?

Kannattaako digitaalisia aaveita pelätä?

Digitaalisia aaveita ei tarvitse pelätä, mutta niiden käyttöön liittyy riskejä, jotka vaativat harkintaa. Ne voivat tarjota lohtua suruun, mutta ilman eettisiä rajoja ne voivat johtaa manipulointiin, emotionaaliseen uupumukseen tai jopa digitaaliseen häirintään. Tutkijat suosittelevat seuraavia toimenpiteitä:

  • Suostumus: Botin luomiseen tarvitaan datan luovuttajan lupa.
  • Läpinäkyvyys: Käyttäjien on aina tiedettävä, että he ovat vuorovaikutuksessa tekoälyn kanssa.
  • Arvokas deaktivointi: Tarjota rituaaleja, kuten “digitaalisia hautajaisia”, botin poistamiseen.
  • Ikärajoitukset: Suojella erityisesti lapsia hämmentäviltä tai haitallisilta vuorovaikutuksilta.

Nämä toimenpiteet voivat estää digitaalisten aaveiden väärinkäytön ja suojata käyttäjiä emotionaaliselta stressiltä. Jaa nämä oivallukset ystäviesi kanssa, jotka pohtivat tekoälyn roolia surutyössä! Miten suhtautuisit siihen, jos voisit jutella kuolleen läheisesi kanssa botin kautta – olisiko se lohdullista vai häiritsevää? Aloita pohtimalla, millaisia digitaalisia jälkiä itse jätät, ja varmista, että ne kuvastavat toiveitasi – digitaalinen perintösi voi vaikuttaa siihen, miten sinut muistetaan!

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti