Siirry suoraan sisältöön

Porsche 911 Turbo S: Tehokkain 911 ikinä – hybridi, joka liimauttaa istuimeen ja ansaitsee ECO-merkin

Porsche 911 Turbo S: Tehokkain 911 ikinä – hybridi, joka liimauttaa istuimeen ja ansaitsee ECO-merkin

Kiihdytä täysillä mutkaisella tiellä – moottorin ulvonta täyttää korvat, takapyörät puraisevat asfalttiin ja maailma kutistuu taakse. Porsche 911 Turbo S ei ole vain auto: se on legenda, joka haastaa fysiikan lait ja tekee jokaisesta ajosta unohtumattoman. Entä jos kertoisin, että tämä peto saa nyt myös ympäristöystävällisen ECO-leiman? Valmistaudu sukeltamaan syvemmälle tähän hybridi-ihmeeseen, joka yhdistää raa’an voiman ja nerokkaan teknologian.

Legendaarinen 911: Miksi Turbo S on ikuinen klassikko?

Porsche 911 Turbo S on syntynyt myyteistä. Ensimmäinen Turbo S esiteltiin 1992 Genevessä – 381-hevosvoimainen peto, joka pudotti 180 kiloa painoa ja loi auraa, jota muut autot eivät voi koskea. Vuosikymmenet ovat hioneet tätä konseptia: ilmajäähdytys vaihtui nestejäähdytykseen 1997, ja nyt hybridi-aika tuo mukanaan T-Hybrid-järjestelmän. Se ei ole trendi – se on evoluutio, joka tekee 911:stä paremman kuin koskaan.

Tämä malli elää legendana. Se on kuin Audi Quattron tai Lancia Stratos – ikoni, joka määrittää urheilullisuuden. Jokainen sukupolvi nostaa rimaa: nopeampi, tarkempi, monikäyttöisempi. Turbo S on perheen kunkku, mystinen voimanpesä, joka kutsuu koeajamaan. Kuvittele tie edessäsi – tämä auto muuttaa sen seikkailuksi.

Porsche 911 Turbo S: Tehokkain 911 ikinä – hybridi, joka liimauttaa istuimeen ja ansaitsee ECO-merkin

Voiman ydin: 711 hevosvoimaa, jotka eivät anna armoa

Porsche 911 Turbo S on historian tehokkain 911, yli 700 hevosvoimaa pelkällä bensalla GT2 RS:ää vastaan. Bensiiniajomoottori on 3,6-litrainen bokserikutonen takana, epäsymmetrisellä kampiakselilla: 640 hevosvoimaa ja 760 Nm vääntöä. Mutta hybridi tuo lisän: kaksi sähkötoimista turbota, jotka pyörivät optimaalisesti ilman viivettä, plus 15 lisähevosvoimaa ja generaattoritoimintoa jarrutuksissa.

Vaihteisto PDK kahdeksalla pykälällä integroi 52 kW sähkömoottorin – kokonaisteho 711 hevosvoimaa, vääntö 800 Nm. Voima leviää laajasti: 6500–7000 rpm teho, 2300–6000 rpm vääntö. Edeltäjään verrattuna +61 hevosvoimaa, mutta +85 kg painoa. Silti 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, 0–200 8,4 sekunnissa, huippunopeus 322 km/h. Nürburgring-kierros lyhenee 14 sekunnilla – 7:03,92 minuuttia.

Ajossa tämä on villiä. Launch control aktivoidulla kiihdytys on räjähtävä – manuaalitilassa vaihde menee ohi, niin nopea se on. Miedot moodit antavat pehmeät alat, radikaalit keski- ja yläkiertokierrokset ovat hengästyttäviä. Traction Manager PTM pitää otteessaan kosteallakin asfaltilla – liuku muuttuu vakaaksi kiihdytykseksi. T-Hybrid ei häiritse: se tekee vastauksesta välitöntä, lataa 1,9 kWh akkua ja ruokkii aktiivijousitusta.

Alusta ja jarrut: Tarkkuus, joka haastaa rajat

Porsche 911 Turbo S erottuu shassinsa ansiosta. Moottori on madaltunut, pakoputki symmetrinen titaanista – painopiste laskee, tasapaino paranee. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) käyttää aktiivisia sylintereitä iskunvaimentimissa, korvaa vakaajanvarsiin – auto kääntyy litteänä, ennustettavasti.

Jarrut PCCB ovat yllättävän herkät: 420/410 mm levyt, erikoispastat – annostelu on täydellinen, pysäyttää 1815-kiloisen pedon luotettavasti. Renkaat kasvaneet: 325 mm takana (ent. 315), 275 mm edessä, 20/21-tuumaisilla vanteilla. Aerodynamiikka parempi 10 %: Cd-arvo alhainen. Etupuskurin lamellit avautuvat tarpeen mukaan, splitter laskeutuu, kanavat ohjaavat ilmaa jarruihin sateella Wet-moodissa.

Takapuskuri neliömainen kilpa-auton tyyliin, ilmanotot pyöräkoteloissa, jättimäinen siive nousee. Raidat leveämmät, ulkonäkö lihaksikkaampi. Hommage alkuperäiselle: Speed Yellow -väri jarrusatiimissa.

Porsche 911 Turbo S: Tehokkain 911 ikinä – hybridi, joka liimauttaa istuimeen ja ansaitsee ECO-merkin

Sisusta: Luxusta urheilullisuuteen ilman kompromisseja

Porsche 911 Turbo S sisällä on puhdas Porsche: digitaalinen mittaristo kolmella kellolla, nopea infotainment vaakasuuntaisella näytöllä, kolmirivinen ohjauspyörä premium-materiaaleista. Laatu on huippua – hiljainen, ergonominen, urheilullinen.

Uutuus Turbonite: harmahtava materiaali escucheissa, Turbo S -kirjaimissa, ikkunalistoissa, ohjauspyörässä, keskikonsolissa. Coupe versiossa vain kaksi istuinta sarjassa, neljä opcion. Cabrio saa kankikatot, takapenkit vakiona. Tavaratila 128 litraa eteen – kaksi matkalaukkua mahtuu pystyasennossa.

Käytännöllisyys yllättää: mukautuu kaupunkiin, moottoritiille, vuorille talvirenkailla. Kulutus 11,5 l/100 km – hybridi säästää suhteessa voimaan.

Hinta ja kilpailijat: Arvo legendan takana

Porsche 911 Turbo S maksaa 312 000 euroa coupena, 328 344 cabriosta. Kilpailijoita: Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance 251 627 eurolla, McLaren Artura 234 000 eurolla – edullisempia, mutta vähemmän premiumia tai perintöä.

Porsche maksat legendasta: vuosikymmenien kehitys, päivittäinen ajettavuus, jälleenmyyntiarvo. ECO-etiketti on bonuksena – ei päästöjen takia, vaan suorituskyvyn.

Koe ajo Ascarissa: Tunne, joka riippuvuuteen

Ascari-radalla Porsche 911 Turbo S paljastuu. Kostealla asfaltilla liukuja, mutta PTM pelastaa – kiihdytys jatkuu. Emous on villiä: 0–100 km/h 2,5 s, mutta hallittu. Maantiellä mukava, nopea – ohittaa kaiken.

Top Gear kutsuu ”kevyesti psykoottiseksi”, Car and Driver ”Supermaniksi Clark Kentin vaatteissa”. Autocar: ”Tehdä kaiken täydellisesti”. Reddit-käyttäjät: Turbo S on ”kaikki”, GT3 RS ”enemmän” – mutta Turbo S monikäyttöisempi.

Anna 911 Turbo S:n viedä sinut – koe se itse

Nyt ymmärrät auran: Porsche 911 Turbo S on hybridi, joka tekee legendasta paremman – tehokkaampi, tarkempi, monikäyttöisempi. Varaa koeajo, vertaa kilpailijoihin tai unelmoi Speed Yellow -satiimista. Mikä tekee Turbo S:stä sinun unelma-autosi? Jaa ajatuksesi – tie odottaa, ja tämä peto on valmis.

Aino Virtanen

Aino Virtanen

Nimeni on Aino, ja olen bloggaaja, kirjoittaja ja utelias matkailija. Tällä sivustolla jaan arkea helpottavia lifehackeja, käytännön vinkkejä ja omia kokemuksiani siitä, kuinka elää tasapainoista ja merkityksellistä elämää – missä päin maailmaa tahansa. Tavoitteenani on tuoda päiviisi iloa, inspiraatiota ja toimivia ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa ja hauskempaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *