Kiihdytä täysillä mutkaisella tiellä – moottorin ulvonta täyttää korvat, takapyörät puraisevat asfalttiin ja maailma kutistuu taakse. Porsche 911 Turbo S ei ole vain auto: se on legenda, joka haastaa fysiikan lait ja tekee jokaisesta ajosta unohtumattoman. Entä jos kertoisin, että tämä peto saa nyt myös ympäristöystävällisen ECO-leiman? Valmistaudu sukeltamaan syvemmälle tähän hybridi-ihmeeseen, joka yhdistää raa’an voiman ja nerokkaan teknologian.
Legendaarinen 911: Miksi Turbo S on ikuinen klassikko?
Porsche 911 Turbo S on syntynyt myyteistä. Ensimmäinen Turbo S esiteltiin 1992 Genevessä – 381-hevosvoimainen peto, joka pudotti 180 kiloa painoa ja loi auraa, jota muut autot eivät voi koskea. Vuosikymmenet ovat hioneet tätä konseptia: ilmajäähdytys vaihtui nestejäähdytykseen 1997, ja nyt hybridi-aika tuo mukanaan T-Hybrid-järjestelmän. Se ei ole trendi – se on evoluutio, joka tekee 911:stä paremman kuin koskaan.
Tämä malli elää legendana. Se on kuin Audi Quattron tai Lancia Stratos – ikoni, joka määrittää urheilullisuuden. Jokainen sukupolvi nostaa rimaa: nopeampi, tarkempi, monikäyttöisempi. Turbo S on perheen kunkku, mystinen voimanpesä, joka kutsuu koeajamaan. Kuvittele tie edessäsi – tämä auto muuttaa sen seikkailuksi.

Voiman ydin: 711 hevosvoimaa, jotka eivät anna armoa
Porsche 911 Turbo S on historian tehokkain 911, yli 700 hevosvoimaa pelkällä bensalla GT2 RS:ää vastaan. Bensiiniajomoottori on 3,6-litrainen bokserikutonen takana, epäsymmetrisellä kampiakselilla: 640 hevosvoimaa ja 760 Nm vääntöä. Mutta hybridi tuo lisän: kaksi sähkötoimista turbota, jotka pyörivät optimaalisesti ilman viivettä, plus 15 lisähevosvoimaa ja generaattoritoimintoa jarrutuksissa.
Vaihteisto PDK kahdeksalla pykälällä integroi 52 kW sähkömoottorin – kokonaisteho 711 hevosvoimaa, vääntö 800 Nm. Voima leviää laajasti: 6500–7000 rpm teho, 2300–6000 rpm vääntö. Edeltäjään verrattuna +61 hevosvoimaa, mutta +85 kg painoa. Silti 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, 0–200 8,4 sekunnissa, huippunopeus 322 km/h. Nürburgring-kierros lyhenee 14 sekunnilla – 7:03,92 minuuttia.
Ajossa tämä on villiä. Launch control aktivoidulla kiihdytys on räjähtävä – manuaalitilassa vaihde menee ohi, niin nopea se on. Miedot moodit antavat pehmeät alat, radikaalit keski- ja yläkiertokierrokset ovat hengästyttäviä. Traction Manager PTM pitää otteessaan kosteallakin asfaltilla – liuku muuttuu vakaaksi kiihdytykseksi. T-Hybrid ei häiritse: se tekee vastauksesta välitöntä, lataa 1,9 kWh akkua ja ruokkii aktiivijousitusta.
Alusta ja jarrut: Tarkkuus, joka haastaa rajat
Porsche 911 Turbo S erottuu shassinsa ansiosta. Moottori on madaltunut, pakoputki symmetrinen titaanista – painopiste laskee, tasapaino paranee. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) käyttää aktiivisia sylintereitä iskunvaimentimissa, korvaa vakaajanvarsiin – auto kääntyy litteänä, ennustettavasti.
Jarrut PCCB ovat yllättävän herkät: 420/410 mm levyt, erikoispastat – annostelu on täydellinen, pysäyttää 1815-kiloisen pedon luotettavasti. Renkaat kasvaneet: 325 mm takana (ent. 315), 275 mm edessä, 20/21-tuumaisilla vanteilla. Aerodynamiikka parempi 10 %: Cd-arvo alhainen. Etupuskurin lamellit avautuvat tarpeen mukaan, splitter laskeutuu, kanavat ohjaavat ilmaa jarruihin sateella Wet-moodissa.
Takapuskuri neliömainen kilpa-auton tyyliin, ilmanotot pyöräkoteloissa, jättimäinen siive nousee. Raidat leveämmät, ulkonäkö lihaksikkaampi. Hommage alkuperäiselle: Speed Yellow -väri jarrusatiimissa.

Sisusta: Luxusta urheilullisuuteen ilman kompromisseja
Porsche 911 Turbo S sisällä on puhdas Porsche: digitaalinen mittaristo kolmella kellolla, nopea infotainment vaakasuuntaisella näytöllä, kolmirivinen ohjauspyörä premium-materiaaleista. Laatu on huippua – hiljainen, ergonominen, urheilullinen.
Uutuus Turbonite: harmahtava materiaali escucheissa, Turbo S -kirjaimissa, ikkunalistoissa, ohjauspyörässä, keskikonsolissa. Coupe versiossa vain kaksi istuinta sarjassa, neljä opcion. Cabrio saa kankikatot, takapenkit vakiona. Tavaratila 128 litraa eteen – kaksi matkalaukkua mahtuu pystyasennossa.
Käytännöllisyys yllättää: mukautuu kaupunkiin, moottoritiille, vuorille talvirenkailla. Kulutus 11,5 l/100 km – hybridi säästää suhteessa voimaan.
Hinta ja kilpailijat: Arvo legendan takana
Porsche 911 Turbo S maksaa 312 000 euroa coupena, 328 344 cabriosta. Kilpailijoita: Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance 251 627 eurolla, McLaren Artura 234 000 eurolla – edullisempia, mutta vähemmän premiumia tai perintöä.
Porsche maksat legendasta: vuosikymmenien kehitys, päivittäinen ajettavuus, jälleenmyyntiarvo. ECO-etiketti on bonuksena – ei päästöjen takia, vaan suorituskyvyn.
Koe ajo Ascarissa: Tunne, joka riippuvuuteen
Ascari-radalla Porsche 911 Turbo S paljastuu. Kostealla asfaltilla liukuja, mutta PTM pelastaa – kiihdytys jatkuu. Emous on villiä: 0–100 km/h 2,5 s, mutta hallittu. Maantiellä mukava, nopea – ohittaa kaiken.
Top Gear kutsuu ”kevyesti psykoottiseksi”, Car and Driver ”Supermaniksi Clark Kentin vaatteissa”. Autocar: ”Tehdä kaiken täydellisesti”. Reddit-käyttäjät: Turbo S on ”kaikki”, GT3 RS ”enemmän” – mutta Turbo S monikäyttöisempi.
Anna 911 Turbo S:n viedä sinut – koe se itse
Nyt ymmärrät auran: Porsche 911 Turbo S on hybridi, joka tekee legendasta paremman – tehokkaampi, tarkempi, monikäyttöisempi. Varaa koeajo, vertaa kilpailijoihin tai unelmoi Speed Yellow -satiimista. Mikä tekee Turbo S:stä sinun unelma-autosi? Jaa ajatuksesi – tie odottaa, ja tämä peto on valmis.

