Siirry suoraan sisältöön

Käytetyn auton myynti: EU vaatii todisteen kelpoisuudesta – valmistaudu uuteen todistukseen

Käytetyn auton myynti: EU vaatii todisteen kelpoisuudesta – valmistaudu uuteen todistukseen

Vanha auto kaapin perukoilla kerää pölyä, mutta myynti edessä? Käytetyn auton myynti muuttuu pian EU:ssa: jokainen siirto vaatii paperin, joka osoittaa, ettei auto ole romua. Tämä ikivihreä muutos puhdistaa teitä ja ympäristöä – ja pakottaa meidät kaikki katsomaan autoamme tarkemmin.

Miksi EU haluaa estää romuautojen leviämisen?

Euroopan autot ovat vanhentuneita: keski-ikä 12,3 vuotta. Käytetyn auton myynti ruokkii ongelmaa – vanhat pelit myydään eteenpäin, lopulta romuttamatta. Uusi ELV-asetus (End-of-Life Vehicles) korvaa vuoden 2000 direktiivin ja sulkee vuodot: ei enää salakuljetusta Afrikkaan tai kaatopaikoille.

Neuvottelut käynnissä: neuvosto hyväksyi kantansa kesäkuussa 2025, trilogit parlamentin kanssa meneillään. Tavoitteena: turvallisemmat tiet ja parempi kierrätys. Ajattele: vähemmän saasteita, enemmän materiaaleja talteen – ja ehkä nuorempi autokanta koko Euroopassa.

Käytetyn auton myynti: EU vaatii todisteen kelpoisuudesta – valmistaudu uuteen todistukseen

Uusi todistus pakottaa tarkastuksen: Kaksi vaihtoehtoa

Jokainen auton omistajanvaihto – myynti tai vienti – vaatii ELV-todistuksen. Käytetyn auton myynti ei onnistu ilman: auto pitää todistaa kelpoiseksi liikkumiseen. Kaksi reittiä:

Ensimmäinen: Voimassa oleva katsastus (ITV tai vastaava). Se on eurooppalainen roadworthiness certificate – peruspaperi, joka sanoo: ”Tämä auto on turvallinen.” Jos katsastus on tuore, olet valmis.

Toinen: Riippumaton asiantuntijan arvio. Valtuutettu perittäjä tarkistaa rakenteen, jarrut, päästöt ja korin Anex I:n mukaan. Tuloksena raportti: korjattavissa vai romut? Kustannus 100–300 euroa, mutta välttää romutuspakon.

Tämä ei rangaise myyjää, vaan varmistaa turvallisuuden. Kuvittele: ostat auton tietäen, ettei se hajoa moottoritiellä. Burokratia kasvaa, mutta turvallisuus voittaa.

Mitä tarkistus kattaa käytännössä?

Perusasioita: korroosio rungossa, jarrujen kunto, moottorin vuodot, päästöt. Jos korjauskustannukset ylittävät arvon, auto luokitellaan ELV:ksi – romutettava ATF-keskuksessa (Authorized Treatment Facility). Vanhentuneet autot kärsivät eniten: 15-vuotiaat tarvitsevat usein lisätarkistuksen.

Tee katsastus ajoissa: se maksaa vähemmän ja säästää vaivaa. Jos auto epäilyttää, hanki peritointi ennakkoon – parempi selvitä ennen myyntiä.

Vienti tiukentuu: Ei enää romua rekkareissa

Vuosittain yli 800 000 autoa lähtee EU:sta – monet romuina naamioituna. Käytetyn auton myynti vientiin vaatii lisää: tullitarkastukset kovenevat, vienti estyy, jos ei todisteta ostajaa ja käyttöä. Tarvitset sopimuksen, laskun ja ELV-todistuksen.

Tavoite: sulje kierrätyskehä, estä ympäristövuodot. Ajattele: vähemmän saasteita kehittyviin maihin tai kaatopaikoille, enemmän metalleja takaisin Eurooppaan. Viejät: valmistaudu paperisotaan, mutta se puhdistaa markkinat.

Miten vienti muuttuu arjessa?

Tulli vaatii todisteita: sopimus ostajasta, katsastus tai peritointi. Jos epäily romusta, vienti pysähtyy. Klassikkoautoille poikkeuksia: kulttuuriarvoiset tai kunnostetut saavat armoa. Tarkista DGT:ltä tai vastaavasta ennen lähetystä.

Suomi valmiina, mutta mukautumista edessä

Suomessa jo tiukat säännöt: katsastus pakollinen, romutus CAT-keskuksissa. Käytetyn auton myynti onnistuu Traficomin kanssa: ilmoitus ja ITV riittää nyt. Uusi asetus vaatii päivitystä: ympäristöministeriö ja Traficom sovittavat menettelyt.

Mahdollisesti ITV kelpaa edelleen, mutta vientiin tai vanhoille autoille peritointi. Ammattilaisille enemmän papereita: jokainen myynti dokumentoidaan. Neuvotteluissa avoimia: voimaantulo 2026–2027, asiantuntijoiden valinta, yhdenmukaistukset. Seuraa päivityksiä – muutos tulee pian.

Käytetyn auton myynti: EU vaatii todisteen kelpoisuudesta – valmistaudu uuteen todistukseen

Mitä odottaa Suomen osalta?

Traficom todennäköisesti laajentaa katsastusta: lisäkontrolleja päästöille ja rakenteelle. Romutusvelvoite kovenee: ELV:t ATF:ään ilmaiseksi, tuottajavastuu kattaa kustannukset. Säästä aikaa: tarkista auto etukäteen, vältä yllärilaskut.

Hyödyt: Turvallisemmat tiet ja vihreämpi tulevaisuus

Käytetyn auton myynti tuo plussia: nuorempi autokanta, vähemmän onnettomuuksia vanhoista romuista. Kierrätys nousee: autot suunnitellaan purettaviksi, muovit kierrätetään 15 % minimillä. Kriittiset metallit – alumiini, litium – palaavat talteen, vähentäen riippuvuutta tuonnista.

Ajattele: parempi ilmakin, kun vanhat päästölähteet poistuvat. Tuottajat maksavat romutuksesta, kuluttaja säästää. Tämä muutos pakottaa meidät kaikki: korjaa auto ajoissa tai romuta fiksusti.

Käytännön vinkkejä myyjälle

  1. Tarkista ITV:lle voimassaolo – se on helpoin reitti.
  2. Jos vanha auto, hanki peritointi: etsi valtuutettu asiantuntija Traficomin listalta.
  3. Vientiin: kerää sopimukset ja todisteet etukäteen, vältä tulliongelmat.
  4. Myy fiksusti: korosta paperit ostajalle – se nostaa arvoa.

Näillä askelilla myynti sujuu sujuvammin, ja autosi löytää arvoisen kodin.

Valmistaudu muutokseen – tarkista autosi tänään

Käytetyn auton myynti ei ole enää entisensä: EU:n ELV-asetus tuo turvallisuutta ja vastuuta. Odota voimaantuloa 2026–2027, mutta aloita valmistelu nyt – ITV tai peritointi taskuun.

Mikä on autosi ikä? Onko ITV voimassa? Jaa kokemuksesi alla ja auta muita. Tee myynnistäsi vihreä voitto – tarkista auto tänään!

Aino Virtanen

Aino Virtanen

Nimeni on Aino, ja olen bloggaaja, kirjoittaja ja utelias matkailija. Tällä sivustolla jaan arkea helpottavia lifehackeja, käytännön vinkkejä ja omia kokemuksiani siitä, kuinka elää tasapainoista ja merkityksellistä elämää – missä päin maailmaa tahansa. Tavoitteenani on tuoda päiviisi iloa, inspiraatiota ja toimivia ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa ja hauskempaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *