Vanha auto kaapin perukoilla kerää pölyä, mutta myynti edessä? Käytetyn auton myynti muuttuu pian EU:ssa: jokainen siirto vaatii paperin, joka osoittaa, ettei auto ole romua. Tämä ikivihreä muutos puhdistaa teitä ja ympäristöä – ja pakottaa meidät kaikki katsomaan autoamme tarkemmin.
Miksi EU haluaa estää romuautojen leviämisen?
Euroopan autot ovat vanhentuneita: keski-ikä 12,3 vuotta. Käytetyn auton myynti ruokkii ongelmaa – vanhat pelit myydään eteenpäin, lopulta romuttamatta. Uusi ELV-asetus (End-of-Life Vehicles) korvaa vuoden 2000 direktiivin ja sulkee vuodot: ei enää salakuljetusta Afrikkaan tai kaatopaikoille.
Neuvottelut käynnissä: neuvosto hyväksyi kantansa kesäkuussa 2025, trilogit parlamentin kanssa meneillään. Tavoitteena: turvallisemmat tiet ja parempi kierrätys. Ajattele: vähemmän saasteita, enemmän materiaaleja talteen – ja ehkä nuorempi autokanta koko Euroopassa.

Uusi todistus pakottaa tarkastuksen: Kaksi vaihtoehtoa
Jokainen auton omistajanvaihto – myynti tai vienti – vaatii ELV-todistuksen. Käytetyn auton myynti ei onnistu ilman: auto pitää todistaa kelpoiseksi liikkumiseen. Kaksi reittiä:
Ensimmäinen: Voimassa oleva katsastus (ITV tai vastaava). Se on eurooppalainen roadworthiness certificate – peruspaperi, joka sanoo: ”Tämä auto on turvallinen.” Jos katsastus on tuore, olet valmis.
Toinen: Riippumaton asiantuntijan arvio. Valtuutettu perittäjä tarkistaa rakenteen, jarrut, päästöt ja korin Anex I:n mukaan. Tuloksena raportti: korjattavissa vai romut? Kustannus 100–300 euroa, mutta välttää romutuspakon.
Tämä ei rangaise myyjää, vaan varmistaa turvallisuuden. Kuvittele: ostat auton tietäen, ettei se hajoa moottoritiellä. Burokratia kasvaa, mutta turvallisuus voittaa.
Mitä tarkistus kattaa käytännössä?
Perusasioita: korroosio rungossa, jarrujen kunto, moottorin vuodot, päästöt. Jos korjauskustannukset ylittävät arvon, auto luokitellaan ELV:ksi – romutettava ATF-keskuksessa (Authorized Treatment Facility). Vanhentuneet autot kärsivät eniten: 15-vuotiaat tarvitsevat usein lisätarkistuksen.
Tee katsastus ajoissa: se maksaa vähemmän ja säästää vaivaa. Jos auto epäilyttää, hanki peritointi ennakkoon – parempi selvitä ennen myyntiä.
Vienti tiukentuu: Ei enää romua rekkareissa
Vuosittain yli 800 000 autoa lähtee EU:sta – monet romuina naamioituna. Käytetyn auton myynti vientiin vaatii lisää: tullitarkastukset kovenevat, vienti estyy, jos ei todisteta ostajaa ja käyttöä. Tarvitset sopimuksen, laskun ja ELV-todistuksen.
Tavoite: sulje kierrätyskehä, estä ympäristövuodot. Ajattele: vähemmän saasteita kehittyviin maihin tai kaatopaikoille, enemmän metalleja takaisin Eurooppaan. Viejät: valmistaudu paperisotaan, mutta se puhdistaa markkinat.
Miten vienti muuttuu arjessa?
Tulli vaatii todisteita: sopimus ostajasta, katsastus tai peritointi. Jos epäily romusta, vienti pysähtyy. Klassikkoautoille poikkeuksia: kulttuuriarvoiset tai kunnostetut saavat armoa. Tarkista DGT:ltä tai vastaavasta ennen lähetystä.
Suomi valmiina, mutta mukautumista edessä
Suomessa jo tiukat säännöt: katsastus pakollinen, romutus CAT-keskuksissa. Käytetyn auton myynti onnistuu Traficomin kanssa: ilmoitus ja ITV riittää nyt. Uusi asetus vaatii päivitystä: ympäristöministeriö ja Traficom sovittavat menettelyt.
Mahdollisesti ITV kelpaa edelleen, mutta vientiin tai vanhoille autoille peritointi. Ammattilaisille enemmän papereita: jokainen myynti dokumentoidaan. Neuvotteluissa avoimia: voimaantulo 2026–2027, asiantuntijoiden valinta, yhdenmukaistukset. Seuraa päivityksiä – muutos tulee pian.

Mitä odottaa Suomen osalta?
Traficom todennäköisesti laajentaa katsastusta: lisäkontrolleja päästöille ja rakenteelle. Romutusvelvoite kovenee: ELV:t ATF:ään ilmaiseksi, tuottajavastuu kattaa kustannukset. Säästä aikaa: tarkista auto etukäteen, vältä yllärilaskut.
Hyödyt: Turvallisemmat tiet ja vihreämpi tulevaisuus
Käytetyn auton myynti tuo plussia: nuorempi autokanta, vähemmän onnettomuuksia vanhoista romuista. Kierrätys nousee: autot suunnitellaan purettaviksi, muovit kierrätetään 15 % minimillä. Kriittiset metallit – alumiini, litium – palaavat talteen, vähentäen riippuvuutta tuonnista.
Ajattele: parempi ilmakin, kun vanhat päästölähteet poistuvat. Tuottajat maksavat romutuksesta, kuluttaja säästää. Tämä muutos pakottaa meidät kaikki: korjaa auto ajoissa tai romuta fiksusti.
Käytännön vinkkejä myyjälle
- Tarkista ITV:lle voimassaolo – se on helpoin reitti.
- Jos vanha auto, hanki peritointi: etsi valtuutettu asiantuntija Traficomin listalta.
- Vientiin: kerää sopimukset ja todisteet etukäteen, vältä tulliongelmat.
- Myy fiksusti: korosta paperit ostajalle – se nostaa arvoa.
Näillä askelilla myynti sujuu sujuvammin, ja autosi löytää arvoisen kodin.
Valmistaudu muutokseen – tarkista autosi tänään
Käytetyn auton myynti ei ole enää entisensä: EU:n ELV-asetus tuo turvallisuutta ja vastuuta. Odota voimaantuloa 2026–2027, mutta aloita valmistelu nyt – ITV tai peritointi taskuun.
Mikä on autosi ikä? Onko ITV voimassa? Jaa kokemuksesi alla ja auta muita. Tee myynnistäsi vihreä voitto – tarkista auto tänään!

