Miksi Apple niminen yritys kantaa juuri omenan nimeä – koko eeppinen tarina alusta loppuun

5 min lukuaika

Kuvittele vuosi 1976. Los Altos, Kalifornia. Pieni autotalli, jossa on rikkinäisiä tuoleja, juotosrautoja ja tyhjiä pizzalaatikoita. Ilta on lämmin, ilma täynnä kahvin ja piirilevyjen palaneen tinan tuoksua. Yhtäkään markkinointiosastoa ei ole olemassa. Ei PowerPoint-esityksiä, ei fokusryhmiä, ei brändikonsultteja. Vain kaksi nuorta miestä ja yksi hullu idea muuttaa maailma.

Silloin ovi avautuu. Sisään astuu mies paljain jaloin, pitkät hiukset tuulessa, silmissä zen-tyyni katse. Hän on juuri palannut useiden viikkojen hedelmädieetiltä Oregonin omenatarhalta. Hän pysähtyy keskelle huonetta, hymyilee leveästi ja sanoo vain yhden sanan:

“Apple.”

Se riitti. Maailma ei ollut enää entisensä.

Hedelmädieetti, joka synnytti miljardi-imperiumin

Maaliskuu 1976. Steve Jobs oli viettänyt viikkoja All One Farm -yhteisötilalla Oregonissa. Hän noudatti tiukkaa fruktariaanidieettiä: pelkkiä omenoita, porkkanoita ja muita hedelmiä. Hän meditoi, käveli paljain jaloin ja puhdisti mieltään. Kun hän lopulta lähti ajamaan takaisin Kaliforniaan, nimi vain putosi suuhun kuin kypsä hedelmä puusta: Apple.

Se tuntui täydelliseltä kolmesta syystä:

  • Se oli iloinen, raikas, elävä sana
  • Se ei pelottanut tavallisia ihmisiä kuten kylmät tekniset nimet
  • Se oli niin yksinkertainen, että jopa lapsi muisti sen

Jobs hylkäsi kaikki muut ehdotukset: Executex, Matrix Electronics, Computech. Ne kuulostivat kuivilta ja etäisiltä. Apple kuulosti joltakin, jota voisi syödä – ja siltä, että teknologia voisi olla yhtä luonnollinen osa elämää kuin ruoka.

Puhelinluettelotaktiikka – maailman halvin ja nerokkain mainos

1970-luvulla yritykset kilpailivat näkyvyydestä keltaisilla sivuilla. Jobs halusi ehdottomasti ohittaa Atarin – firman, jossa hän oli itse työskennellyt. A-kirjaimella alkava Apple Computer tulisi ennen Atari-nimistä kilpailijaa jokaiseen puhelinluetteloon San Franciscosta New Yorkiin.

Se oli ilmaista mainosta miljoonille silmille, vuosiksi eteenpäin. Jobs vitsaili myöhemmin, että olisi ollut valmis nimeämään firman vaikka Apple Zzz, jos se olisi vienyt vielä pidemmälle aakkosissa. Lopulta hän jäi puhtaaseen Appleen – ja se oli täydellinen veto.

Miksi Apple niminen yritys kantaa juuri omenan nimeä – koko eeppinen tarina alusta loppuun

Beatlesin Apple Corps – 30 vuotta kestänyt omenasota

Kaikki ei mennyt kitkattomasti. Vuonna 1968 Beatles oli perustanut levy-yhtiönsä Apple Corps (sanaleikki “corps” = joukko-osasto). Kun Apple Computer rekisteröitiin 1. huhtikuuta 1976 – kyllä, aprillipäivänä – Beatlesin lakimiehet nostivat kulmakarvoja.

Ensimmäinen oikeuskiista ratkesi 1980-luvulla: Apple Computer maksoi 26 miljoonaa dollaria ja lupasi pysyä erossa musiikkibisneksestä. Toinen kiista roihahti 2003, kun iTunes julkaistiin. Kolmas ja viimeinen ratkesi vuonna 2007: Apple Inc. osti koko Apple-tavaramerkin itselleen ja antoi Beatlesin yhtiölle ikuisen lisenssin musiikkialalle.

Nykyään maailmassa on kaksi omenaa: toinen purettu, toinen kokonainen vihreällä lehdellä – ja ne elävät sovussa.

Omena oli symboli, joka kantoi viittä syvää merkitystä

Omena ei ollut vain hauska nimi. Se oli täynnä kerroksia:

  1. Raamatullinen kielletty hedelmä – kapina vallitsevaa järjestelmää vastaan (IBM oli tuolloin “Big Brother”)
  2. Isaac Newtonin päähän pudonnut omena – oivallus, löytö, tiede
  3. Alan Turingin myrkyllinen omena – hiljainen kunnianosoitus tietojenkäsittelytieteen nerolle
  4. Pyöreä ja pehmeä muoto – vastakohta teräville ja kulmikkaille kilpailijoille
  5. Luonnollinen, terve, arkinen – teknologia ei tarvitse olla pelottavaa

Kaikki nämä teemat ovat näkyneet Applen DNA:ssa alusta lähtien: Think Different -kampanja, minimalistinen muotoilu, kapina PC-maailmaa vastaan ja ikuinen tavoite tehdä monimutkaisesta kaunista ja helppoa.

Nimen evoluutio – kun “Computer” katosi ja omena jäi

  • 1976–2007: Apple Computer Inc. – korosti, että ollaan tietokonevalmistaja
  • 2007: Apple Inc. – iPhonen julkaisun myötä “Computer” katosi, koska yritys oli jo paljon enemmän
  • 2010-luvulta eteenpäin: pelkkä purettu omena riittää – brändi on niin vahva, että nimeä ei tarvitse edes kirjoittaa

Nykyään Apple on maailman arvokkain brändi – yli 400 miljardia dollaria – ja pelkkä purettu omena riittää tunnistamaan sen missä tahansa.

Miksi juuri omena jäi elämään?

Koska se oli täydellinen ristiriita:

  • Yksinkertainen sana, joka edusti monimutkaista vallankumousta
  • Arkinen hedelmä, joka muutti koko maailman
  • Kapinallinen nimi, joka tuli zen-tyynestä mielestä

Apple-niminen yritys kantaa omenan nimeä, koska se ei ole vain nimi. Se on manifesti. Se on lupaus: teknologia voi olla hauskaa, inhimillistä, kapinallista ja ennen kaikkea – kaikkien ulottuvilla.

Se on purema kiellettyyn hedelmään, joka muutti maailman ikuisesti.

Mitä sinulle merkitsee purettu omena? Jaa oma tarinasi – ehkä juuri sinun puremasi on seuraava luku tässä loputtomassa legendassa.

Jaa tämä artikkeli
Nimeni on Aino, ja olen bloggaaja, kirjoittaja ja utelias matkailija. Tällä sivustolla jaan arkea helpottavia lifehackeja, käytännön vinkkejä ja omia kokemuksiani siitä, kuinka elää tasapainoista ja merkityksellistä elämää – missä päin maailmaa tahansa. Tavoitteenani on tuoda päiviisi iloa, inspiraatiota ja toimivia ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa ja hauskempaa.
Jätä kommentti