Siirry suoraan sisältöön

Dacia Bigster Hybrid – testissä 4,57-metrinen perhe-SUV, joka voittaa kiinalaiset vastustajansa järjellä ja tilalla

Dacia Bigster Hybrid – testissä 4,57-metrinen perhe-SUV, joka voittaa kiinalaiset vastustajansa järjellä ja tilalla

Perheautojen markkinoilla käydään tällä hetkellä kovaa taistelua: toisaalla kalliit saksalaiset premium-SUV:t, toisaalla aggressiivisesti hinnoitellut kiinalaiset uutuudet. Sitten tulee Dacia Bigster Hybrid – auto, joka ei yritä olla kallein eikä näyttävin, mutta tekee kaiken olennaisen paremmin kuin kukaan odotti. 4,57 metriä pitkä, 667 litran tavaratila, täyshybridivoimalinja ja kaikki versiot ECO-merkillä. Tässä on auto, jonka ostaisin itse, jos tarvitsisin tilavan perhe-SUV:n juuri nyt.

Tilat, jotka hävettävät monen kalliimman auton

Astu sisään Bigsteriin ja tunnet heti, että tämä on tehty ihmisille, jotka oikeasti käyttävät autoaan. Etuistuimet ovat mukavat ja korkealla, näkyvyys erinomainen ja tilat takana sellaiset, että aikuiset istuvat siellä kuin lentokoneen bisnesluokassa. Polvitilaa on 23 cm enemmän kuin Dusterissa, ja katonrajassa riittää ilmaa vaikka koripallojoukkueelle.

Tavaratila on jättimäinen 667 litraa – se on enemmän kuin monessa täysikokoisessa farmarissa. Muodot ovat suorat ja käytännölliset, lattia matala ja suuaukko leveä. YouClip-kiinnitysjärjestelmä on nerokas: pienet pidikkeet liikkuvat edestä taakse, joten saat kiinnitettyä kauppareissun pussit, lasten tabletin tai vaikka koiran turvavyön hetkessä. Takapenkin selkänojat kaatuvat 40/60-suhteessa, ja kun ne kaataa, syntyy lähes kaksi metriä tasaista lattiaa – täydellinen muuttokuormille tai Ikean reissuille.

Dacia Bigster Hybrid – testissä 4,57-metrinen perhe-SUV, joka voittaa kiinalaiset vastustajansa järjellä ja tilalla

Laatu, joka ei enää tunnu halvalta

Dacia on ottanut jättiharppauksen eteenpäin. Ohjauspyörä on nahkaverhoiltu ja litteä ylä- ja alareunasta, mittaristo on selkeä 10-tuumainen diginäyttö, keskellä 10,1-tuumainen kosketusnäyttö Apple CarPlaylla ja Android Autolla. Materiaalit ovat pehmeitä siellä missä kädet koskevat, ja ovipaneelit tuntuvat vankoilta.

Äänieristys on luokkansa parasta: lasit ovat paksummat kuin muissa Dacia-malleissa (3,85 mm), ja pyöräkoteloihin on lisätty enemmän eristettä. Sadepäivänä Galiciassa auto oli hiljainen kuin kalliimpi saksalainen – moottoritien melu ja renkaiden ääni jäivät täysin taustalle.

Full Hybrid 155 hv – hiljainen, vahva ja älyttömän taloudellinen

Koeajettu versio oli täyshybridi 155 hevosvoimalla. Auto käynnistyy aina sähköllä, ja kaupunkiajossa se etenee pitkiä matkoja kokonaan ilman polttomoottoria. Siirtymät ovat täysin huomaamattomat – ei nykäyksiä, ei äkillisiä käynnistyksiä.

Voimalinja koostuu 1,8-litraisesta bensakoneesta ja kahdesta sähkömoottorista, akku on 1,4 kWh. Automaattivaihteisto on nerokas kuusinopeuksinen ratkaisu, jossa neljä vaihdetta on polttomoottorille ja kaksi sähkömoottorille. Tehoa riittää mainiosti moottoritielle ja mäkisiin maanteihin, mutta paras yllätys oli kulutus: rankassa vesisateessa ja vuoristoteillä keskikulutus jäi 5,0 l/100 km. Se on uskomatonta lähes 4,6-metriselle katumaasturille.

Myös uusi Hybrid-G 150 4×4 -versio on tulossa – se yhdistää täyshybridin ja kaasutoiminnon, ja kahdella 50 litran tankilla toimintamatka nousee jopa 1 500 kilometriin.

Ajo-ominaisuudet – mukavuus ennen kaikkea

Alusta on viritetty mukavuuspainotteiseksi. 19-tuumaisillakin vanteilla auto nielee kuopat ja hidastetöyssyt pehmeästi, mutta kallistus ei ole liiallista mutkissa. Ohjaus on kevyt mutta tarkka, ja 22 cm:n maavara antaa itsevarmuutta huonoille teille. Tämä ei ole mikään urheiluauto, mutta perhekäytössä se on juuri sitä mitä tarvitaan: rauhallinen, ennakoitava ja miellyttävä ajaa pitkilläkin matkoilla.

Dacia Bigster Hybrid – testissä 4,57-metrinen perhe-SUV, joka voittaa kiinalaiset vastustajansa järjellä ja tilalla

Miksi Bigster voittaa kiinalaiset haastajat?

Moni kiinalainen C-SUV lupaa paljon ruudulla ja varusteissa, mutta häviää laadussa, jälleenmyyntiarvossa ja todellisessa käytännöllisyydessä. Bigster maksaa selvästi vähemmän, mutta tuntuu valmiimmalta paketilta. Se on tehty Eurooppaan, eurooppalaisilla teillä ja eurooppalaisilla perheillä mielessä. Takuu on 3 vuotta / 100 000 km, huoltoväli pitkä ja osat edullisia – kaikki ne asiat, joita kiinalaisissa merkeissä vielä jännittää.

Kenelle Dacia Bigster Hybrid sopii täydellisesti?

  • Lapsiperheelle, joka tarvitsee tilaa ja helppoutta
  • Maaseudulla asuvalle, joka ajaa vaihtelevilla teillä
  • Kaikille, jotka haluavat järkevän auton ilman turhia kikkailuja
  • Niille, jotka ovat kyllästyneet maksamaan liikaa brändeistä

Dacia Bigster Hybrid ei yritä olla luksusta – se on fiksua arjen luksusta. Auto, joka tekee elämästä helpompaa ilman, että lompakko huutaa apua. Jos olet ostamassa uutta perhe-SUV:ia alle 40 000 eurolla, aja koeajolle Bigsterilla. Luultavasti lähdet kotiin avaimet taskussa – minä ainakin tekisin niin.

Mikä versio kiinnostaisi sinua eniten: täyshybridi, kaasulla toimiva 4×4 vai edullisempi bensamalli? Kerro kokemuksesi kommenteissa!

Aino Virtanen

Aino Virtanen

Nimeni on Aino, ja olen bloggaaja, kirjoittaja ja utelias matkailija. Tällä sivustolla jaan arkea helpottavia lifehackeja, käytännön vinkkejä ja omia kokemuksiani siitä, kuinka elää tasapainoista ja merkityksellistä elämää – missä päin maailmaa tahansa. Tavoitteenani on tuoda päiviisi iloa, inspiraatiota ja toimivia ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa ja hauskempaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *