Ferrari Elettrica: Kuuluuko sähkö-Ferrari samalta kuin perinteiset ikonit?

5 min lukuaika

Kuvittele, että painat kaasua uudessa Ferrari Elettricassa – ja kuuletko saman ikonisen huudon, joka on tehnyt Ferrarista legendan? Sähköautot ovat hiljaisia kuin hiirikirkko, mutta entä jos Ferrari kääntää sähkön sähkökitaraksi? Ensimmäinen täysin sähköinen Ferrari saapuu pian, ja sen ääni lupaa olla jotain täysin uniikkia. Sukella Elettrican saloihin ja mieti: voiko sähköinen moottori sykähdyttää yhtä kuin V12:n karju? Lue eteenpäin ja koe, miten Ferrari yhdistää perinteen ja tulevaisuuden!

Elettrican voima: Yli 1000 hevosvoimaa sähköllä

Ferrari Elettrica ei ole mikään tavallinen sähköauto – se on superdeportivo, joka haastaa perinteiset bensamallit. Tässä mallissa on neljä sähkömoottoria: etuakseli tuottaa 210 kW (noin 282 hv) ja jopa 3500 Nm vääntöä, kun taas taka-akseli tuo mukanaan 620 kW (831 hv) ja 8000 Nm. Kokonaisteho ylittää 986 hv:n boost-tilassa, mikä mahdollistaa 0–100 km/h kiihdytyksen vain 2,5 sekunnissa ja huippunopeuden 310 km/h.

Kuvittele itsesi ratin takana: moottorit reagoivat välittömästi, ja traktionhallinta vectoroi voimaa jokaiselle pyörälle erikseen. Tämä tarkoittaa poikkeuksellista pitoa mutkissa ja räjähdysmäistä kiihtyvyyttä suoralla. Haluatko tuntea sen itse? Varaa testiajo tulevasta mallista ja koe, miten sähköinen voima muuttaa ajokokemuksen!

Ferrarin insinöörit ovat kehittäneet nämä komponentit täysin itse Maranellossa, yli 20 vuoden F1-tutkimuksen pohjalta. Tuloksena on auto, joka yhdistää sähköisen tehon Ferrarin legendaariseen dynamiikkaan.

Ferrari Elettrica: Kuuluuko sähkö-Ferrari samalta kuin perinteiset ikonit?

Älykäs akku ja runko: Keveys ja tasapaino

Elettrican sydän on sen akku: 122 kWh:n kapasiteetti tiheydellä 195 Wh/kg ja jännitteellä noin 800 V. Akku on täysin integroitu lattiaan, moduulit etu- ja taka-akselien välissä, mikä alentaa painopistettä jopa 80 mm verrattuna polttomoottorimalleihin. Painonjakauma on 47–53 % etu-taka-akselilla, muistuttaen keskimoottoriautoja.

Rungo on valmistettu 75-prosenttisesti kierrätetystä alumiinista, mikä vähentää painoa ja lisää jäykkyyttä. Etuakseli voi irrottautua rauhallisessa ajossa säästääkseen energiaa ja pidentääkseen toimintasädettä yli 530 km:iin (WLTP). Kun tarvitset täyden tehon, se yhdistyy takaisin vain 500 millisekunnissa.

Tämä setup tekee Elettricasta kevyen – noin 2200 kg – ja tasapainoisen, mikä parantaa käsittelyä. Mieti, miten matala painopiste auttaa kaarteissa: se on kuin Ferrari olisi suunniteltu uudelleen sähköelle! Kokeile laskea oma toimintasätesi – riittääkö se sinun seikkailuihisi?

Ferrari Elettrica: Sähköinen ääni, joka sykähdyttää

Tässä Elettrican kiehtovin osa: sen ääni! Monet sähköautot turvautuvat keinotekoisiin moottorihuutoihin, mutta Ferrari hylkää ne. Sen sijaan Elettrica käyttää aitoja sähkömoottorin värinöitä: kiihtyvä kiihdytin taka-akselin inverterissä poimii taajuudet ja vahvistaa ne hyttiin kuin sähkökitaran mikrofoni vahvistimeen.

Rauhallisessa ajossa nautit täydellisestä hiljaisuudesta, mutta kun painat kaasua, ääni aktivoituu – luonnollinen, kehittyvä soundi, joka nousee ja laskee vääntömomentin mukaan. Ei ylimääräisiä vinkunoita: Ferrarin “Order Noise Cancellation” -teknologia poistaa häiritsevät harmoniset. Se on kuin soitin, ei soittoääni!

Kuvittele moottorin värinän resonoiden kehossasi – se luo yhteyden kuljettajan ja auton välille. Haluatko kuulla sen? Seuraa Ferrarin päivityksiä ja mieti, voisiko tämä ääni olla seuraava ikonisi!

Ferrari Elettrica: Kuuluuko sähkö-Ferrari samalta kuin perinteiset ikonit?

Ajotilat ja teknologia: Mukautuva Ferrari

Elettricassa on kolme ajotilaa: Range (säästö), Tour (tasapainoinen) ja Performance (maksimiteho). eManettino säätää sähköjärjestelmää, kun taas perinteinen Manettino tarjoaa tilat Ice:stä ESC-Off:iin, mukaan lukien uuden Dry-tilan Wetin ja Sportin välissä.

Lisäksi takapyörien ohjaus (jopa 2,15 astetta) parantaa kääntyvyyttä, ja aktiivinen jousitus (48 V moottorit iskunvaimentimissa) minimoi tärinää. Yli 60 patenttia takaa, että Elettrica on Ferrarin insinööritaidon huipentuma.

Nämä ominaisuudet tekevät ajosta intuitiivisen: valitse tila ja anna auton loistaa. Kokeile eri tiloja mielessäsi – kumpi sopii sinulle parhaiten?

Tulevaisuuden Ferrari: Sähköinen unelma odottaa

Ferrari Elettrica ei ole vain auto – se on merkki tulevasta, jossa sähkö kohtaa intohimon. Ensimmäinen täysin sähköinen malli paljastuu puolivälissä 2026, ja se houkuttelee uusia kuljettajia säilyttäen Ferrarin sielun. Hinta-arvio yli 500 000 euroa, mutta se lupaa unohtumattoman kokemuksen.

Kuvittele itsesi Elettrican ratilla: hiljainen liuku kaupungissa, räjähtävä kiihtyvyys radalla ja ääni, joka yhdistää sinut perinteeseen. Tämä on Ferrarin tapa sanoa: sähkö ei hiljennä meitä, se vahvistaa.

Mitä mieltä olet? Kuulostaako Elettrican sähköinen huuto unelmalta vai kaipaatko perinteistä V12:ta? Jaa ajatuksesi kommenteissa ja seuraa päivityksiä – ehkä tämä on sinun seuraava Ferrarisi! Varaa paikkasi tulevasta esittelystä ja koe sähköinen intohimo itse.

Jaa tämä artikkeli
Nimeni on Aino, ja olen bloggaaja, kirjoittaja ja utelias matkailija. Tällä sivustolla jaan arkea helpottavia lifehackeja, käytännön vinkkejä ja omia kokemuksiani siitä, kuinka elää tasapainoista ja merkityksellistä elämää – missä päin maailmaa tahansa. Tavoitteenani on tuoda päiviisi iloa, inspiraatiota ja toimivia ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa ja hauskempaa.
Jätä kommentti