Kuvittele tilanne: ajat kaupunkia pitkin melkein äänettömästi, liikennevalot vaihtuvat vihreiksi, painat kaasua ja auto syöksyy eteenpäin kuin se olisi varastanut voiman joltakin paljon kalliimmalta autolta. Kukaan kadulla ei usko, että kyseessä on “vain” pikkuauto. Uusi Renault Clio hybridi tekee juuri näin – ja vieläpä alle neljän litran keskikulutuksella.
Renault Clio on kasvanut, mutta ei lihonut
Kuudennen sukupolven Renault Clio on nyt 4,12 metriä pitkä – melkein saman verran kuin vanha kompaketti aikanaan. Leveyttä on 1,77 metriä, akseliväli 2,59 metriä. Se on yhä virallisesti B-segmenttiä, mutta ulkomitoiltaan se flirttailee jo kompaktien kanssa. Ulkonäkö on täysin uusi: keula on matala ja aggressiivinen, led-valot kapeat kuin veitsenterät, kyljet lihaksikkaita. Renault Clio ei enää yritä olla söpö – se haluaa näyttää siltä, että se osaa ajaa kovaa. Ja se osaa.
Sisätila, joka tuntuu premiumilta
Astu sisään ja huomaat heti: tämä ei ole tavallinen pikkuauto. Istut matalalla, lähes lattiaan asti, ratti osuu täydellisesti käteen, istuimet ovat tiukat mutta mukavat. Urheilullisimmassa esprit Alpine -varustelussa penkeissä on jopa siniset tikkaukset ja selkänojat ottavat kiinni kuin kilpa-autossa. Kojelauta on korkea ja vaakatasossa leveä. Kaksi 10-tuumaista näyttöä sulautuvat yhdeksi isoksi lasipinnaksi. Järjestelmä pyörii sujuvasti, kartat latautuvat sekunnissa, ääniohjaus toimii. Ilmastoinnin säätimet ovat edelleen aitoja pyöritettäviä nuppeja ja painikkeita – kiitos siitä, että joku vielä muistaa järjen päälle. Ja sitten se nerokkain yksittäinen painike koko autossa: My Safety Switch. Yksi painallus ja kaikki pakolliset piippaukset, kaistavahti ja nopeusrajoitusvaroitukset katoavat. Renault Clio muistaa valintasi, joten joka aamu ei tarvitse tapella saman asian kanssa. Pieni asia, mutta tekee arjesta huomattavasti miellyttävämmän.
Takaistuin ja tavaratila – rehellisesti sanottuna
Vaikka Renault Clio on kasvanut ulospäin, sisätilat eivät ole kasvaneet samalla tavalla. Edessä on erinomainen tila, mutta takana on tiukkaa, jos edessä istuu pitkä kuljettaja. Polvitilaa on juuri ja juuri riittävästi normaalipituisille. Tavaratila on bensiinimalleissa 309 litraa, hybridissä enää 261 litraa. Se on selvästi vähemmän kuin monella kilpailijalla ja jopa vähemmän kuin edellisessä Cliossa. Jos perheessä on lastenrattaat, jääkiekkokassi ja kaksi koiraa, tämä ei ole teidän auto. Mutta jos prioriteetti on ajamisen ilo ja pieni koko, Renault Clio osaa perustella valintansa.

Renault Clio E-Tech 160 hv – hybridi, joka ei tunnu hybridiltä
Voimalinja on täyshybridi ilman laturijohtoa: 1,8-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori, kaksi sähkömoottoria, älykäs monitilavaihteisto ja 1,4 kWh akku. Yhteisteho 160 hv. Kiihtyvyys 0–100 km/h vie 8,3 sekuntia, mutta se tuntuu vieläkin nopeammalta, koska voima tulee välittömästi. Kaupungissa Renault Clio liikkuu pitkiä pätkiä pelkällä sähköllä sähköllä, maantielle siirtyessä bensakone herää pehmeästi. Vaihteisto hoitaa kaiken niin saumattomasti, että välillä unohtaa olevansa hybridissä. Mutkaisella tiellä Renault Clio yllättää täysin. Ohjaus on nopea ja tarkka, alusta napakka, painopiste matala. Jousitus on tietoisesti kovempi kuin monella kilpailijalla, mikä tekee ajamisesta hauskaa mutta ei tee siitä selkäsärkyautoa. Tämä on ensimmäinen pikkuauto pitkään aikaan, jossa hybridi ei tarkoita tylsää.
Kulutus, joka tuntuu melkein huijaukselta
Virallinen yhdistelmäkulutus on 3,9 l/100 km. Todellisessa elämässä rauhallisella ajolla lukema pyörii 3,5–4,0 litran välillä. Jos ajaa normaalisti, viiden litran ylitys vaatii jo todella reipasta kaasujalkaa. Renault Clio hybridi on yksi taloudellisimmista autoista, joita voi tällä hetkellä ostaa ilman pistoketta – ja samalla yksi hauskimmista.
Kenelle uusi Renault Clio hybridi sopii täydellisesti?
- Haluat pienen ja näppärän auton kaupunkiin, mutta et halua tinkiä tehosta
- Arvostat alle 4 litran kulutusta, mutta vihaat ajatusta hitaasta ja persoonattomasta hybridistä
- Kaipaat autoa, joka tuo hymyn huulille joka kerta kun ajat mutkaista tietä
- Olet kyllästynyt siihen, että kaikki uudet autot tuntuvat samoilta laatikoilta
- Et tarvitse takapenkillä koripallojoukkueen tilaa – riittää, että kaveri mahtuu kyytiin ilman valitusta
Uusi Renault Clio hybridi ei ole täydellinen auto kenellekään. Se on täydellinen auto juuri sinulle, joka olet valmis vaihtamaan vähän tavaratilaa ja takaistuintilaa siihen, että joka aamu auton ovi aukeaa hymy huulilla.
Se on pikkuauto, joka muistaa vielä, miksi me rakastamme autoja. Oletko valmis antamaan sille mahdollisuuden? Renault Clio odottaa, että pääset ajamaan