Polkupyörä ei ole lelu eikä kävelevän jalankulkijan jatke. Lain mukaan se on täysivaltainen ajoneuvo, ja sen kuljettaja on yhtä lailla vastuussa liikenteestä kuin pakettiauton tai linja-auton kuljettaja. Silti kaduilla näkyy päivittäin tuhansia pyöräilijöitä, jotka ajavat kuin sääntöjä ei olisi koskaan kirjoitettu. Ja kun jotain sattuu, syyttävä sormi osoittaa helposti autoilijaan – vaikka todellinen syy olisi ollut täysin vältettävissä.
Kypärä pelastaa pään – ja sen käyttö on pakollista, ei neuvottelukysymys
Laki sanoo selvästi: kypärä on pakollinen aina kun pyöräilet yleisellä tiellä. Silti joka toinen kaupunkipyöräilijä viilettää pää paljaana, hiukset tuulessa. Yhden sekunnin kaatuminen riittää siihen, että kallo osuu asfalttiin 50 km/h vauhdista. Ilman kypärää todennäköisyys kuolla tai saada pysyvä aivovamma on moninkertainen. Kolaritilastoissa päävammat ovat ylivoimaisesti suurin syy vakaviin loukkaantumisiin pyöräilijöiden keskuudessa. Ja jos ajaudut onnettomuuteen ilman kypärää, vakuutus voi kieltäytyä korvaamasta osan kuluista – ja oikeudessa syy kääntyy helposti sinun suuntaasi.
Pimeällä näkymätön pyöräilijä on liikkuva vaaravyyhti
Edessä valkoinen valo, takana punainen valo. Polkimissa keltaiset heijastimet, pinnoissa valkoiset heijastimet, sivuilla oranssit. Tämä ei ole mikään suositus – tämä on pakollinen varustus heti kun valaistusolosuhteet sitä edellyttävät. Kuitenkin joka ilta kaduilla liikkuu satoja täysin mustia varjopyöräilijöitä, joita ei erota kymmentä metriä pidemmältä. Yksikin pieni 5–10 euron ladattava led-valo takana voi estää peräänajon, jossa pyöräilijä jää alle. Se on halvin ja tehokkain henkivakuutus, jonka voit hankkia.
Liikennevalot ja stop-merkit koskevat myös sinua – ei vain autoja
Punainen valo on punainen, vaikka olisit pyörällä. Stop-merkki tarkoittaa täyttä pysähtymistä, ei hidastamista. Suojatiellä jalankulkijalla on aina etuajo-oikeus – ja jos ajat polkien suojatien yli, olet väärässä. Silti päivittäin näkee pyöräilijöitä, jotka ampaisevat punaisen yli, ajavat suojatien yli kovaa tai ohittavat autojonon oikealta suojatien kohdalta. Seuraus on usein äkkijarrutus, peräänajo tai jalankulkijan säikähdys. Ja kun jotain tapahtuu, autoilija saa syyt niskaansa – vaikka pyöräilijä olisi toiminut täysin väärin.
Oikea paikka tiellä – ei missä sattuu
- Jos on pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, siellä on ajettava.
- Jos pyörätietä ei ole, ajetaan ajoradan oikeassa reunassa – ei keskellä kaistaa eikä jalkakäytävällä.
- Jalkakäytävällä ajo on sallittu vain, jos paikallinen määräys sen erikseen sallii ja nopeus on kävelyvauhtia.
- Moottoritielle tai moottoriliikennetielle ei saa mennä koskaan.
Silti joka päivä näkee pyöräilijöitä, jotka viilettävät jalkakäytävällä 30 km/h, pakottaen jalankulkijat väistämään.

Rinnakkain ajo on kiellettyä – ja sillä on hyvä syy
Laki kieltää ajamisen kahdella rinnakkain samalla kaistalla. Syynä on yksinkertainen: autoilijan on mahdotonta ohittaa turvallisesti kahta vierekkäin ajavaa pyöräilijää kapealla kadulla. Rinnakkain saa ajaa vain, jos se ei haittaa muuta liikennettä – eli käytännössä vain täysin tyhjällä kadulla. Kaupungissa se tarkoittaa: aina jonossa, aina fila indian.
Pyörän kunto on sinun vastuullasi – ja siitä olet myös vastuussa
Toimivat jarrut molemmissa pyörissä, summeri tai kello, valot ja heijastimet, ehjät renkaat. Jos jarrut eivät toimi ja aiheutat onnettomuuden, olet syyllinen – vaikka vastapuoli olisi rekka. Kahden minuutin tarkistus kerran kuussa voi estää tuhansien eurojen vahingot ja vuosien katumuksen.
Lapset ja tavarat kuuluvat turvallisesti kiinni pyörään
Alle 12-vuotias ei saa ajaa yksin yleisellä tiellä. Alle 18-vuotiasta suositellaan ajamaan aikuisen seurassa. Lapsi kulkee aina hyväksytyssä lastenistuimessa tai peräkärryssä – ei koskaan tangolla roikkuen, tavaratelineellä istuen tai kädet ohjaustangossa. Ylikuormattu tai väärin lastattu pyörä kaatuu herkemmin ja on vaarallinen kaikille.
Kun kaikki noudattavat samoja pyöräilijän liikennesääntöjä, liikenne toimii
Turvallinen pyöräily ei synny siitä, että ajaa kovaa ja oikoo sääntöjä. Se syntyy siitä, että on ennakoitava, näkyvä ja kunnioittaa muita tiellä liikkujia. Kun jokainen pyöräilijä käyttää kypärää, valoja ja heijastimia, ajaa oikeassa oikeassa paikassa ja pysähtyy punaiselle, autoilijat oppivat antamaan tilaa ja ennakoimaan oikein. Kun jokainen autoilija taas muistaa, että pyöräilijä on haavoittuvampi osapuoli, yhteispeli alkaa toimia.
Se päivä, jona kaikki pyöräilijät ajavat kuin ammattilaiset – silloin kaupunki on turvallinen jokaiselle.
Se muutos voi alkaa sinusta. Ensi kerralla kun hyppäät pyörän selkään, aja kuin koko kaupungin turvallisuus riippuisi siitä. Koska jollain tavalla se riippuukin.
Oletko valmis olemaan se pyöräilijä, jota kaikki muut alkavat jäljitellä?