Kuinka usein auto pitää pestä talvella? Täydellinen opas, joka pelastaa autosi ruosteelta ja säästää sinut kalliilta korjauksilta

5 min lukuaika

Talvi on autoille julma vuodenaika. Tiet muuttuvat valkoisiksi suolasta, renkaat heittävät loskaa lokareihin, ja joka ajokerran jälkeen alusta kerää uutta kerrosta syövyttävää ainetta. Moni kuski katsoo keväällä auton alle ja huokaisee syvään: ruoste on puraissut ovien alareunoja, lokasuojien sisäpintoja, jarruputkia ja ripustusosia. Silloin on jo myöhäistä. Tiesuola, kalsiumkloridi ja magnesiumkloridi tekevät työnsä hitaasti mutta varmasti – ne tunkeutuvat maalin huokosiin, alkavat hapettaa paljasta metallia ja leviävät hiljaa vuosien mittaan.

Ainoa todellinen tapa hidastaa tätä prosessia merkittävästi on pestä auto säännöllisesti koko talven ajan. Ei riitä, että käy pesulla kerran marraskuussa ja sitten vasta maaliskuussa. Suola toimii ympärivuorokauden, ja mitä pidempään se saa olla rauhassa kiinni pinnassa, sitä syvemmälle se ehtii pureutua.

Millä tahdilla pesu kannattaa oikeasti tehdä?

Kaikki lähtee siitä, kuinka paljon suolaa autosi kohtaa päivittäin.

  • Jos asut kaupungissa, jossa suolaa käytetään vain kevyesti ja tiet ovat usein paljaita, kerran kuukaudessa tehty huolellinen pesu riittää pitämään korroosion kurissa. Se poistaa pintakerroksen ennen kuin se ehtii tehdä pysyvää vahinkoa.
  • Jos ajat päivittäin pääteillä, moottoritiellä tai maaseudulla, jossa tiet ovat joka aamu valkoisia suolasta ja loskaa roiskuu jatkuvasti, tilanne muuttuu täysin. Silloin auto tulisi pestä vähintään kerran kahdessa viikossa – ja jos kilometrejä kertyy paljon, jopa kerran viikossa. Moni autonkorjaamojen ammattilainen sanoo suoraan: mitä useammin peset, sitä pidempään alusta kestää.

Jo kymmenen päivää paksua suola-loskakerrosta riittää aloittamaan näkyvän ruostumisen herkimmissä kohdissa. Kaksi viikkoa ilman pesua on jo riskiraja.

Miksi alustapesu on talvella tärkein yksittäinen toimenpide?

Tavallinen pintapesu tekee autosta ulkoa kiiltävän, mutta jättää kaiken olennaisen piiloon. Suola ja loska kertyvät juuri niihin paikkoihin, joita ei näe: lokasuojien sisäpinnat, jarrusatulat, ripustusosat, vetoakselit, pakoputkisto, polttoainelinjat ja takapuskurin sisäpuoli. Juuri niistä ruoste lähtee leviämään, ja kun se huomataan, korjaus maksaa yleensä tuhansia euroja.

Hyvässä pesulassa on erillinen alustapesuohjelma: auto nostetaan ylös, lämmin korkeapainevesi ja pesuaineet huuhtovat kaikki piilossa olevat kohdat puhtaiksi. Se on talven paras sijoitus – 20–30 euroa kerralla maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti, kun vältyt jarruputkien vaihdolta, alustan hitsauksilta tai pahimmillaan koko taka-akseliston uusimiselta.

Kuinka usein auto pitää pestä talvella? Täydellinen opas, joka pelastaa autosi ruosteelta ja säästää sinut kalliilta korjauksilta

Kosketusvapaa vai harjapesu – kumpi kannattaa valita?

Harjapesu on talvella ehdoton ei. Pyörivät nailonharjat ja rullat painavat suolarakeet ja hiekan syvemmälle maalipintaan ja jättävät tuhansia mikroskooppisia naarmuja. Ne toimivat kuin hiekkapaperi, ja seuraavalla suolakuormalla korroosio pääsee heti liikkeelle. Kosketusvapaa pesu korkeapainevedellä ja oikeilla pesuaineilla on ainoa järkevä vaihtoehto talvella. Se poistaa suolan hellävaraisemmin ja jättää maalipinnan ehjäksi.

Entä kotipesu pakkasella – järkevää vai ei?

Kotiin peseminen alle nollan on yleensä huono idea. Kylmä vesi ei liuota suolaa tehokkaasti, ja kaikki roiskeet jäätyvät heti ovenkarmien rakoihin, peilien taakse ja tiivisteisiin. Seuraavalla pakkasella oven avaaminen voi repäistä ovenkumit rikki tai lukko jäätyä umpeen. Odota aina päivää, jolloin lämpötila nousee kunnolla plussalle – vähintään +8–10 astetta – tai vie auto ammattilaiselle. Lämpimällä vedellä toimiva pesula on talvella sekä nopeampi että turvallisempi ratkaisu.

Pienet lisätoimet, jotka moninkertaistavat suojan

Pesun jälkeen auton kunnollinen kuivaus on yllättävän tärkeää. Pyyhi erityisesti ovenkarmit, takaluukun reunat, polttoainesäiliön luukku ja peilien taitoskohdat kuivaksi. Sinne jäänyt vesi jäätyy ja voi halkaista tiivisteet seuraavalla pakkasella.

Moni vannoo myös talven alla tehtävän kovavahauksen tai keraamisen pinnoitteen nimeen. Ne luovat lisäsuojakerroksen, josta loska ja suola irtoavat helpommin, ja seuraava pesu vie vähemmän aikaa ja pesuainetta.

Totuus on yksinkertainen

Talvella auto likaantuu nopeammin kuin milloinkaan muuna vuonna – ja juuri silloin puhtaanapito on tärkeintä. Se ei ole ulkonäköasia, vaan puhdasta huoltoa ja rahansäästöä. Kun pidät suolan ja loskan poissa maalipinnalta ja erityisesti alustasta koko talven ajan, autosi kiittää sinua keväällä. Se näyttää paremmalta, kestää pidempään ja säilyttää arvonsa.

Kuinka monta päivää olet antanut auton olla pesemättä tähän mennessä tänä talvena? Tee itsellesi lupaus: seuraava kunnon alustapesu viimeistään kahden viikon päästä – tai jo tällä viikolla, jos alla on jo paksu valkoinen kuorrutus. Se on halvin ja helpoin tapa varmistaa, että autosi selviää talvesta voittajana.

Jaa tämä artikkeli
Nimeni on Aino, ja olen bloggaaja, kirjoittaja ja utelias matkailija. Tällä sivustolla jaan arkea helpottavia lifehackeja, käytännön vinkkejä ja omia kokemuksiani siitä, kuinka elää tasapainoista ja merkityksellistä elämää – missä päin maailmaa tahansa. Tavoitteenani on tuoda päiviisi iloa, inspiraatiota ja toimivia ideoita, jotka tekevät arjesta helpompaa ja hauskempaa.
Ei kommentteja